Het college van B&W van de gemeente Geldermalsen staat positief ten aanzien van het verzoek van het provinciaal bestuur en het Centraal Orgaan Asielzoekers om medewerking te verlenen aan de vestiging van een asielzoekerscentrum (azc) met een capaciteit van 1.500 bedden voor de duur van tien jaar. Het college ziet het nog niet ontwikkelde deel van het bedrijventerrein langs de A15 (noordelijk van Plettenburglaan Geldermalsen), hiervoor als meest geschikte locatie. Hiermee wil het college een actieve bijdrage leveren aan de uitvoering op lokaal niveau van het Bestuursakkoord Verhoogde Asielinstroom zoals dat op 27 november 2015 door het Kabinet en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten is overeengekomen.
Bestuurlijk draagvlak
Het college realiseert zich, dat het hier gaat om een ingrijpende beslissing met een grote impact op de directe woon-/werkomgeving. Vandaar dat de gemeenteraad nadrukkelijk wordt gevraagd het collegestandpunt positief te onderschrijven. De gemeenteraad zal hierover in het openbaar vergaderen tijdens een ingelaste raadsvergadering op woensdagavond 16 december a.s., aanvang 20.00 uur.
Maatschappelijk draagvlak
De druk vanuit de Rijks- en Provinciale overheid op gemeenten om een actieve bijdrage te leveren aan het vluchtelingenvraagstuk is groot. Tegelijkertijd zijn de gemeenten door de ondertekening van het genoemde bestuursakkoord een gezamenlijke en individuele inspanningsverplichting aangegaan. Dit betekent dat onder grote tijdsdruk beslissingen moeten worden genomen, beslissingen waarbij het nemen van bestuurlijke verantwoordelijkheid prioriteit heeft. Het college kiest aansluitend voor een goede en actieve informatievoorziening richting de gemeenschap. Hiervoor is een uitgebreid communicatieplan opgesteld. Direct omwonden en eigenaren van aangrenzende percelen zijn inmiddels op de hoogte gesteld.
Toegankelijkheid raadsdebat
Aangenomen wordt, dat er grote belangstelling bestaat voor het bijwonen van het openbare raadsdebat. Vanwege de beperkte omvang van de raadszaal zal er waarschijnlijk niet voor iedereen plaats zijn. De vergadering is daarom uitsluitend toegankelijk voor direct omwonenden, eigenaren van aangrenzende percelen en inwoners van de gemeente Geldermalsen. Belangstellenden moeten zich hiervoor, onder vermelding van naam en adres, vooraf aanmelden via griffie@geldermalsen.nl en daarbij tegelijkertijd aangegeven of zij al dan niet gebruik willen maken van het spreekrecht. Bij binnenkomst wordt aanmelding gecontroleerd en legitimatie gevraagd. Bij een volle zaal kan het debat via een groot scherm ook in de hal van het gemeentehuis worden gevolgd. Ook de hal kent echter haar beperkingen. Wanneer het maximaal aantal toe te laten bezoekers is bereikt zal helaas de deur voor andere belangstellenden moeten worden gesloten.
Veel mensen hebben inmiddels aangegeven de raadsvergadering van woensdag 16 december over het azc te willen volgen. Omdat de plaatsen in het gemeentehuis beperkt zijn werken we aan een livestream mogelijkheid. De raadsvergadering is dan via internet te volgen. Na het weekend geven we hier meer informatie over.
Het debat is op hoofdlijnen ook te volgen via het gemeentelijke twitterkanaal www.twitter.com/gemgeldermalsen.
Informatiemarkt
Steunt de gemeenteraad het collegestandpunt dan zal met het COA moeten worden gesproken over de voorwaarden waaronder de gemeente medewerking wil verlenen. Zodra hierover overeenstemming is bereikt wordt de samenleving stap voor stap meegenomen in de uitwerking. Als eerste organiseert de gemeente dan samen met het COA in de tweede week van januari een informatiemarkt. Dit informatietraject vinden beide partijen erg belangrijk. Bewust is daarom besloten hier niet al in de laatste weken van dit jaar mee van start te gaan. Dan zijn mensen immers op vakantie of druk met de feestdagen.
Meer informatie
Voor het stellen van vragen heeft de gemeente een speciaal mailadres in het leven geroepen: azc@geldermalsen.nl Daarnaast is hiervoor, naast buiten de normale openstellingstijden extra telefonische bereikbaarheid georganiseerd op zaterdag 12 december a.s. van 10.00 tot 12.00 uur.