Politie verspreidt filmpje om te waarschuwen voor abonnementfraude
De politie Oost-Nederland heeft een filmpje op Youtube geplaatst om jongeren te waarschuwen tegen fraude met abonnementen voor mobiele telefoons. Het filmpje is een aanvulling op een al langer lopend preventieproject over dit thema. Het filmpje is gemaakt in samenwerking met RTV Apeldoorn en studenten van de opleiding HTV (handhaver toezicht en veiligheid) van ROC Aventus, die in het filmpje figureren.
De politie in Apeldoorn startte dit prevenetieproject in december 2014 om abonnementfraude onder jongeren te voorkomen. Bij scholen, jongerencentra en bibliotheken hebben wijk- en jeugdagenten flyers uitgedeeld om het onderwerp bespreekbaar te maken. De politie wil ook bereiken, dat dit onderwerp thuis wordt besproken.
Initiatiefneemster van het project is de Apeldoornse jeugdagente Mandy Starke die tijdens een rechercheonderzoek ontdekte, dat er jongeren waren die vaak onder dwang telefoonabonnementen moesten afsluiten. “Ook zijn er slachtoffers die geen aangifte durven te doen uit angst voor represailles, en dat is toch te gek voor woorden”, zegt de agente.
Geen mobieltje wel duur abonnement
Slachtoffers worden op straat benaderd en met geweld van hun mobieltje of ID-kaart bestolen. Om hun spullen terug te krijgen moesten zij met de verdachte mee naar een of meerdere telefoonwinkels om hier één of soms meer telefoonabonnementen af te sluiten.
Vervolgens moest het slachtoffer het nieuw verkregen mobieltje afgeven en bleef hij met een duur abonnement zitten. Opvallend was, dat de slachtoffers over het algemeen makkelijk beïnvloedbare jongeren waren, die soms al bij hun school werden ‘opgepikt’.
Preventieproject
In het land hebben meer van dergelijke praktijken gespeeld. Om dit een halt toe te roepen ontwierp de Apeldoornse agente een flyer en een poster. Samen met andere jeugd- en wijkagenten is zij ermee langs scholen, jongeren- en wijkcentra en bibliotheken gegaan. Ook is er een presentatie gemaakt om op middelbare scholen te kunnen tonen en is de horeca benaderd om posters op te hangen.
Na de start van het project in Apeldoorn is dit project inmiddels ook uitgerold in de IJsselstreek.
Ook thuis bespreken
De politie wil niet alleen dat scholen dit onderwerp bespreekbaar maken, maar dat ouders er thuis ook over praten. Belangrijkste advies is, dat men zo snel mogelijk na het afsluiten van het abonnement de provider op de hoogte brengt en het telefoonnummer laat blokkeren. Dit om verdere kosten te voorkomen. Doe ook altijd aangifte bij de politie.
Rol telefoonwinkels
De politie doet ook een beroep op telefoonwinkels en telefoonopkopers om alert te zijn op deze vorm van abonnementsfraude en de groepsdruk onder jongeren op deze leeftijd niet te onderschatten. Een timide tiener en een andere tiener die eigenlijk het woord voert, moet een signaal voor de verkoper zijn dat er iets niet klopt. Hij moet dan geen abonnement afsluiten, maar de politie bellen.