Europese onderscheiding voor 112-meldkamer Noord-Nederland
De Meldkamer Noord-Nederland van politie, brandweer en ambulancezorg heeft tijdens het Europese 112-congres de Europese prijs ontvangen voor 112-meldkamers die zich op een bijzondere manier weten te onderscheiden. De meldkamer kreeg het predicaat "outstanding emergency callcentre". Het congres werd gehouden op 17 en 18 april in de Letse hoofdstad Riga.
Deze onderscheiding wordt jaarlijks uitgereikt door de EENA, de Europese organisatie voor het alarmnummer 112. Hoofd meldkamer Tom van der Vlist mocht uit handen van de heer Ben Hoefnagels van City Gis het bijbehorende kunstwerkje in ontvangst nemen. Hij deed dat samen met drie centralisten van politie, brandweer en ambulancezorg werkzaam in de Meldkamer Noord-Nederland.
Jury vol lof over manier waarop project tot stand is gekomen en de werkwijze
Belangrijke redenen voor de EENA om deze Europese onderscheiding toe te kennen aan de Meldkamer Noord-Nederland in Drachten zijn de manier waarop de meldkamer is gevormd uit drie andere meldkamers en negen verschillende organisaties en de wijze waarop de medewerkers hierbij zijn betrokken. Ook de kwaliteit die wordt geleverd op het gebied van het afhandelen van 112-meldingen en de manier waarop de samenwerking tussen politie, brandweer, ambulancezorg en andere hulpdiensten is georganiseerd in deze bovenregionale meldkamer, kon rekenen op een zeer positieve beoordeling van de Europese 112-organisatie.
Bijzondere aandacht had de jury voor de zogenaamde uitwijk- en fallback situaties: omstandigheden waarin de Meldkamer Noord-Nederland tijdelijk niet zou kunnen functioneren. Op innovatieve wijze werd een koppeling tot stand gebracht
met de Meldkamer Oost-Nederland in Apeldoorn, die onder dergelijke omstandigheden a la minuut kan bijspringen om de communicatie over te nemen.
Directielid van de meldkamer Noord-Nederland Fred Heerink noemt de onderscheiding van de Europese 112-organisatie een fantastische opsteker voor al die mensen die rond het project actief zijn en zeker voor de centralisten die 24 uur per dag de hulpverlening aan de inwoners van Friesland, Groningen en Drenthe in goede banen leiden. De Meldkamer Noord-Nederland vervult door haar opzet en de gekozen samenwerkingsvorm tussen de hulpdiensten, een voorbeeldfunctie in de ontwikkeling van tien nieuwe meldkamers voor heel Nederland.
De meldkamer in Drachten werd in november 2011 in gebruik genomen.