Arnhem - Betuwenaren hoort gevangenisstraffen voor koperdiefstal
Het Openbaar Ministerie (OM) eiste vandaag bij de rechtbank in Arnhem onvoorwaardelijke gevangenisstraffen tegen twee mannen die worden verdacht van koperdiefstal en het in het gevaar brengen van het treinverkeer in januari dit jaar in Zevenaar.
De 35-jarige verdachte uit Kapel-Avezaath hoorde 15 maanden, waarvan 5 voorwaardelijk tegen zich eisen met een proeftijd van 2 jaar. Als bijzondere voorwaarde moet hij zich door de reclassering laten begeleiden en meewerken aan een behandeling. Tegen de andere verdachte, een 24-jarige Tielenaar, eiste het OM een onvoorwaardelijke gevangenisstraf van 15 maanden.
Gevaar veroorzaken
Volgens de officier van justitie is wettig en overtuigend bewezen dat de mannen op 16 en/of 17 januari dit jaar honderden meters aan koperen kabels hebben gestolen op het spoortraject bij Zevenaar. Ook staat wat haar betreft vast dat zo gevaar is veroorzaakt voor het treinverkeer. De kabel die is meegenomen, de railbreuk beschermingskabel, is een zeer belangrijk veiligheidsmechanisme. Doordat een soortgelijke kabel ontbrak, botsten in januari 2011 twee treinen op elkaar vlakbij de plek waar deze verdachten de koperen kabels zouden hebben gestolen.
De officier van justitie: "Er is in de afgelopen jaren genoeg aandacht geweest voor de risico's die ontstaan door te knoeien met koperen kabels. Als je dat dan toch doet, aanvaard je willens en wetens het gevaar dat kan intreden. Een botsing tussen twee treinen kan ernstige gevolgen hebben, dat hebben we dit weekend wel weer gezien. Onvoorwaardelijke gevangenisstraffen zijn daarom op zijn plaats."
500 meter kabel
In de vroege ochtend van 16 januari blijkt tijdens een schouw van monteurs dat er 160 meter aan koperen kabels weg is. Ook zien ze dat er een deel van de kabels los ligt. Alles wordt gerepareerd om het spoor weer veilig te maken. Die nacht observeert de politie de bewuste plek en ziet de twee verdachten op en neer lopen van het spoor naar hun auto's. De politie houdt ze aan en vindt bijna 500 meter kabel in de auto's, waaronder ook de kabel die eerder die dag is vervangen door de monteurs.
De kabel die ze hebben meegenomen, de zogenoemde railbreuk beschermingskabel, vormt een zeer belangrijk veiligheidsmechanisme. Door het ontbreken van een soortgelijke kabel, botsten in januari 2011 twee treinen op elkaar. Dat gebeurde vlakbij de plek waar deze verdachten de koperen kabels zouden hebben weggenomen. "Er is in de afgelopen jaren genoeg aandacht geweest voor de risico's die ontstaan door te knoeien met koperen kabels. Als je dat dan toch doet, aanvaard je willens en wetens het gevaar dat kan intreden. Een botsing tussen twee treinen kan ernstige gevolgen hebben, dat hebben we dit weekend wel weer gezien."
Strafeis
Meegewogen voor de strafeis is verder dat er, ondanks het concrete gevaar, geen ongeval is gebeurd en dat beide verdachten geen noemenswaardig strafblad hebben. De 35-jarige verdachte heeft zelf één en ander in gang gezet voor een behandeling. De officier eiste daarom een deels voorwaardelijke straf tegen hem. Omdat de 24-jarige niet heeft meegewerkt aan een reclasseringsrapport en aan zichzelf weigert te werken, is door het OM een geheel onvoorwaardelijke gevangenisstraf geëist.