Bali - Zwangere Ellen vast op vliegveld
De hoogzwangere Ellen zit vast op Bali. Ze mag niet terugvliegen naar Amsterdam omdat er iets mis is met haar papieren. "Vreselijk als ik hier moet bevallen." De 28-jarige Ellen van den Hater-Henzen was vorige week naar Bali gevlogen voor het huwelijk van haar broer. Omdat ze bijna 34 weken zwanger is, had de moeder in spe naar eigen zeggen goed voorwerk gedaan.
Ellen had op Schiphol meerdere gevraagd of de zogenoemde fit2flyverklaring die ik had voldoende was om mee heen én terug te vliegen. Alles was in orde, verzekerde de medewerkster van Qatar Airways mij".
Toch mocht ze niet inchecken
Maar toen Ellen zondagnacht in Bali bij het vliegveld stond om terug te vliegen naar Amsterdam, kreeg ze ze het bericht. Ze mocht het vliegtuig niet in. Ze stond aan de incheckbalie de grondstewardess begon in eens moeilijk te kijken. Er was in eens druk overleg met verschillende medewerkers bij de incheck bali.
Ellen mocht het vliegtuig niet in. Haar fit2flyverklaring was niet voldoende. Ellen kon hoog of laag springen, de medewerkers van Qatar Airways waren keihard: Ellen moest een gezondheidsverklaring van een lokale arts hebben om te kunnen vliegen.
Midden in de nacht op het vliegveld. We kregen niets aangeboden. Geen hotel, geen taxi. We moesten het maar uitzoeken. Waar ik een lokale arts vandaan moest halen? Het personeel had ook geen idee."
Midden in de nacht op het vliegveld. We kregen niets aangeboden. Geen hotel, geen taxi. We moesten het maar uitzoeken. Waar ik een lokale arts vandaan moest halen? Het personeel had ook geen idee."
De rest van de familie kon wel gewoon terug vliegen naar Amsterdam.
Iets geruster
De benodigde verklaring is nog altijd niet binnen. Maar er is wel hoop. Ellen heeft contact gehad met haar verzekeraar. Die zijn hard aan het werk om te zorgen dat ik kan terugvliegen. Ik ben inmiddels iets geruster."
Er is ons verteld dat we niet kunnen inchecken omdat ik geen medische verklaring heb. De Fit2fly verklaring is dus niet afdoende zoals ons eerder door D-Reizen en Qatar Airways wel is verteld. Miscommunicatie, hoe vervelend ook, kan gebeuren ondanks dat dit direct grote persoonlijke gevolgen heeft. Ik en mijn echtgenoot kunnen niet mee naar huis met ons reisgezelschap.
Even resume: ik kan dus niet terugvliegen omdat mij door zowel D-Reizen als Qatar Airways verkeerde informatie is verstrekt. D-Reizen bij het boeken, omboeken en daarna nog telefonisch gevraagd of de fit2fly werkelijk afdoende was en mij bevestigd dat dit inderdaad het geval was. Bij Qatar Airways is dit zelfs bij het inchecken bevestigd.
Een goede reis- en vliegorganisatie kenmerkt zich dan voor mij door samen een oplossing te bedenken die voor beiden werkbaar, haalbaar en realistisch is.
Dat ik niet mag vliegen vannacht omdat zij zonder medische verklaring van een plaatselijke dokter het risico niet willen en mogen dragen, vindt ik totaal begrijpelijk. Echter, dit had door een van deze partijen wel gecommuniceerd dienen te worden. Ik mag dus niet vliegen en nu? Ik zit met tranen in mijn ogen voor de incheckbalie en er wordt mij verteld dat ik absoluut niet mee mag, er geen dokter kan komen en ik zelf morgen maar op zoek moet gaan naar 'iemand' die een dergelijke verklaring kan opstellen.
Op de vraag waarop ik dan moet blijven slapen, krijg ik van de medewerkers de reactie dat zij hier niets mee te maken hebben. Oftewel, Qatar Airways laat een vrouw die 33 weken en 3 dagen zwanger is op een vliegveld in Bali staan met de mededeling dat ze de verklaring moet invullen, op moet sturen naar Qatar en als die hem goedkeuren dan pas kan er gekeken worden naar een nieuwe terugvlucht. Waar ik moet slapen, moet zitten of waar ik een dokter vandaan kan halen daar krijg ik geen antwoord op.
Op de vraag waarop ik dan moet blijven slapen, krijg ik van de medewerkers de reactie dat zij hier niets mee te maken hebben. Oftewel, Qatar Airways laat een vrouw die 33 weken en 3 dagen zwanger is op een vliegveld in Bali staan met de mededeling dat ze de verklaring moet invullen, op moet sturen naar Qatar en als die hem goedkeuren dan pas kan er gekeken worden naar een nieuwe terugvlucht. Waar ik moet slapen, moet zitten of waar ik een dokter vandaan kan halen daar krijg ik geen antwoord op.
Bij D-Reizen heb ik vaker geboekt en ben altijd goed geholpen dus ik besluit om hen te bellen en om raad te vragen. Tot echt mijn grootste verbazing, en ik mag wel zeggen onsteltenis, geven zij aan niet veel te kunnen betekenen voor mij. De dame heeft nog geprobeerd de manager ter plekke via telefoon te woord te staan en heeft nog met Qatar gebeld om haar hetzelfde te laten vertellen wat ik heb gehoord. Op de vraag waar ik nog een hotel kan regelen op dit tijdstip en morgen een dokter vandaan kan toveren krijg ik als reactie dat ik het hotel beter zelf kan regelen en dat ze met een dokter ook niet kan helpen.
Dat je iemand niet kan helpen dat is dan natuurlijk punt 1, iemand niet mogen helpen is punt 2, maar iemand -die toevallig ruim 33 weken zwanger is- gewoon in de spreekwoordelijke kou te laten staan? Dat vind ik ronduit schandalig en onmenselijk!
Ik ga nu proberen een slaapplek te regelen zodat mijn baby'tje wat rust kan krijgen en dan moet ik morgen weer verder om te zien hoe wij in hemelsnaam thuis moeten gaan komen...
Medewerkers van D-Reizen en Qatar Airways, ondanks het tijdverschil, wens ik jullie een fijne nachtrust toe. Dit is mij namelijk niet toebedeeld! ik ben wel erg benieuwd wat jullie vinden van deze klanten'service'. Persoonlijk vind ik de service namelijk wel heel ver te zoeken.